Als iedereen erbij hoort, kan energie weer stromen
Gebeurt er iets in jouw groep waar je maar geen grip op krijgt en wil je graag dat het weer meer positief gaat stromen in jouw groep?
Is er bijvoorbeeld sprake van:
- Pesten of uitsluiting
- Onrust of conflicten
- Ongelijke deelname
- Moeite met samenwerken
- Onzekerheid of weinig zelfvertrouwen
- Afscheid
Andere kijk voor meer perspectief
De methode Stroomkring helpt om de sfeer en samenwerking in een klas te verbeteren. Het richt zich op het versterken van de band tussen leerlingen, zodat ze zich veilig en op hun gemak voelen. Stroomopwaarts Onderwijs biedt daarvoor Stroomkring aan. Daarbij wordt er op systemische wijze met de kinderen en de leerkracht gewerkt. De ervaren coaches/begeleiders van Stroomopwaarts zijn hiervoor systemisch opgeleid. Stroomkring plannen wij altijd zo snel mogelijk in omdat wij snappen dat er snel iets moet gebeuren. De leerkracht is altijd bij de Stroomkringen aanwezig en neemt deel aan de activiteit. Zo krijgt hij/zij inzichten over en handvatten voor wat er speelt.
Maatwerk voor de groep
Na de groepsobservatie en een intake met de leerkracht wordt de vraag wordt vastgesteld. Wij werken altijd op maat en passen het traject en de werkvormen aan aan wat er nodig is voor deze specifieke groep en hulpvraag. Als het plan is uitgezet, leiden de coach en de leerkracht samen één of meerdere Stroomkringen. In die groepsgesprekken wordt er gekeken naar hoe het nu is in de groep. Wat is jouw rol, hoe is dat voor jou, wat zien we gebeuren, wat vinden we fijn, is er iets wat we anders zouden willen? Dit alles vanuit een oordeelloos perspectief. Daarnaast geven we de kinderen de vrijheid wel of niet te vertellen wat er (op dat moment) in hen omgaat. Ouders worden op de hoogte gebracht en gehouden van dit traject om het extra krachtig neer te zetten.
Onderstroom
Uitgangspunt van Stroomkring is het systemisch kijken naar een groep. Doordat we hiermee op de onderlaag (de onderstroom) aan de slag gaan, kom je waar je moet zijn en kan gedrag veranderen. De oplossing voor gedrag komt vanuit de kinderen zelf.
De kinderen..
- voelen zich (meer) gehoord en begrepen,
- leren hun klasgenootjes beter kennen en daarmee meer begrip te hebben voor verschillen,
- denken na over hoe ze elkaar kunnen ondersteunen,
- voelen zich veiliger en meer op hun gemak in de klas,
- vinden hun plek binnen de groep.
De leerkracht..
- krijgt op een diepere laag zicht op de groepsdynamiek binnen zijn/haar groep, inclusief de eigen positie en rol,
- krijgt handvatten om te handelen naar wat de groep nodig heeft,
- krijgt handvatten om ouders te betrekken bij het welzijn van de groep.
Veilig en oordeelloos
Tijdens de Stroomkringen kiezen we vaak voor het gebruik van houten poppetjes. Ieder kind en de leerkracht kiest een poppetje dat hem/haar representeert. Poppetjes creëren een veilige ruimte waarin kinderen emoties kunnen uiten zonder oordeel. Het verplaatsen van de figuren onthult onbewuste patronen en emoties, wat bijdraagt aan persoonlijke groei. Bovendien stimuleert de speelse en nieuwsgierige aanpak kinderen om open te staan voor nieuwe inzichten. Naast het plaatsen van de poppetjes horen er nog meer afwisselende en inzichtgevende werkvormen bij ons traject Stroomkring. Samen met de leerkracht bepalen we welke werkvormen er het best passen bij de oplossing die we zoeken.
Zichtbaar verschil
Leerkrachten en begeleiders zien de groepen binnen korte tijd positief veranderen. Ze leren meer respect te hebben voor elkaar en gaan elkaar zien als ’team’.
Zo werken we samen aan een fijne, hechte groep waarin iedereen zich betrokken voelt en met plezier samenwerkt en leert! Een groep waar iedereen erbij hoort en waar energie weer kan stromen.
Meer weten, kennismaken of een afspraak plannen?
Wil je meer weten over de (maatwerk)mogelijkheden? Wij vertellen je er graag meer over!